piątek, 17 czerwca 2016

Zajęcia komputerowe w klasach I-III – konferencja i najbliższe plany

MEN planuje rozpocząć po wakacjach istotne zmiany w edukacji komputerowej, w tym wprowadzenie programowania na wszystkich szczeblach edukacji. WOM zorganizował w związku z tym konferencję (zamieszczamy opis i galerię zdjęć) oraz zapowiedział różne formy wsparcia dla szkół i nauczycieli.
Zobacz pełny tekst

Ministerstwo Edukacji Narodowej od pierwszego września br. planuje pilotażowe wdrożenie nauczania programowania do edukacji formalnej na podstawie innowacji pedagogicznych w szkołach (szczegóły: https://goo.gl/RM1V5j ).

W związku z powyższym nasz Ośrodek zorganizował we czwartek 7 czerwca 2016 konferencję adresowaną do nauczycieli pierwszego etapu edukacyjnego. Konferencja zgromadziła bardzo liczne grono nauczycieli zainteresowanych zmianami. Andrzej Mróz (wojewódzki koordynator ds. innowacji w edukacji w katowickim Kuratorium Oświaty) przedstawił kluczowe elementy polityki MEN w zakresie zapowiadanych zmian.
Konferencja 7.6.2016: Zajęcia komputerowe w klasach 1-3
Jolanta Biernat (konsultantka edukacji wczesnoszkolnej) przypomniała najważniejsze zagadnienia związane z realizacją zajęć komputerowych w klasach I-III. W kontekście proponowanych zmian omówiła obowiązującą podstawę programową, zalecone warunki i sposoby realizacji, a także poruszyła kwestie związane z wymaganymi od nauczycieli kwalifikacjami.

Lechosław Hojnacki (konsultant RODN i osoba kontaktowa w sprawach pilotażu) przekonywał uczestników, iż pożądane cele, treści i metody nauczania programowania w tej grupie wiekowej daleko wykraczają poza powszechne rozumienie programowania oraz, iż należy je wiązać raczej z holistyczną stymulacją rozwoju dziecka, niż z nauczaniem twardych umiejętności informatycznych. Poinformował także o istnieniu ciekawych, przyjaznych, a nietradycyjnych narzędzi wspomagających nauczanie, adekwatnych do zastosowań w pierwszym etapie edukacyjnym.

Następnie uczestnicy konferencji mieli okazję zapoznać się w praktycznej formie warsztatowej z dwiema grupami takich narzędzi. Piotr Szlagor (nauczyciel oraz autor poradnika dla użytkowników Scratcha) przekonywał nauczycieli do tego zyskującego sobie ogromną popularność, prostego i bezpłatnego narzędzia. Rafał Mitkowski, dystrybutor Ozobotów, (maleńkich robocików komunikujących się z otoczeniem za pomocą światła) pokazywał, że programowania można uczyć kredkami oraz jak to łączyć ze stymulowaniem rozwoju dziecka w różnych dziedzinach.

Uczestnicy wypełnili też ankietę, której celem było pozyskanie informacji na temat oczekiwanych przez nauczycieli form wsparcia w zakresie programowania z młodszym uczniem oraz zgłaszania w tym zakresie innowacji.

Na podstawie wyników ankiety proponujemy Państwu następujące formy wsparcia:
  • konferencja połączona z warsztatami,
  • warsztaty,
  • konsultacje indywidualne dla nauczycieli dostosowane do ich potrzeb,
  • sieć współpracy i samokształcenia.
Zgodnie z życzeniem nauczycieli wymienione formy wsparcia zostaną uruchomione pod koniec wakacji i na początku roku szkolnego. Wyjątkiem są indywidualne konsultacje dla nauczycieli, na które zapraszamy już od dziś, także podczas wakacji. Nauczycieli pragnących przystąpić do pilotażu, bądź też w bardziej nieformalny sposób chcą eksperymentować i poszerzać swój warsztat edukacyjny, zaplanować zmiany w swoim warsztacie metodycznym, wyposażeniu, a także przygotowujących innowacje, zapraszamy do kontaktów.

Szczegółowe informacje będą ukazywały się na bieżąco na stronie internetowej Ośrodka, na podstronie technologie.wombb.edu.pl oraz na naszej stronie facebookowej fb.com/WOM.Bielsko.Biala

Jolanta Biernat: jolanta.biernat@gmail.com
Lechosław Hojnacki: lhojnacki@wombb.edu.pl
Tel.: 33 8123715, w. 116